tirsdag den 5. februar 2013

Action på skrift og planlægning

Jeg elsker at skrive kampscener. Specielt, når de bliver så intens, at jeg selv sidder og holder vejret, mens jeg skriver.

Som jeg tidligere har nævnt planlægger jeg mine romaner med både kapitel og afsnitsoversigt, før jeg går igang med selve skrivningen ...

Planlægning vs. spænding
Derfor ved jeg selvfølgelig altid (med mindre ændringer pga. stædige personligheder) hvad der skal ske, hvornår og hvordan. Man skulle tro det ville hive spændingen ved at skrive ud af teksten, men det er absolut ikke tilfældet.

Når jeg skriver er det lidt som om jeg er til min egen private screening. Hver eneste scene glider forbi i mit hoved og ligesom når man er i biografen og se en god actionfilm er kampscenerne ofte det mest intense. Mens min hjerne udspiller de forskellige slag, bevægelser, følelser og handlinger kæmper mine fingre for at følge med og skrive det hele ned. Hovedpersonen dukker sig, for modstanderens våben, vrider sig op og rundt, så han selv kan tilføre det næste stød. Endnu en modstander springer frem mod hans ryg med en løftet kniv ... Og jeg holder vejret mens jeg med en anden del af min hjerne hepper på at min hovedperson klare sig gennem kampen uden alt for mange skrammer.

Jeg elsker at skrive kampscener.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar