tirsdag den 22. april 2014

Opbygningen af en roman/serie

Påsken er ovre. For mig betød den dog ikke ferie, men mere arbejde. Sådan er det når man har et hverdagsjob som blomsterbinder. Derfor blev jeg også forsinket med ugens indlæg, men her kommer det. 

Der findes en hel del forskellige modeller for hvordan en god roman bør bygges op med spændingskurver og klimaks. Dem bruger jeg ikke når jeg skriver, selvom teksterne højst sandsynlig vil følge en af dem, hvis jeg gad sammenligne.
For mig handler det mere om følelsen.

Overblik og vurdering

Som jeg tidligere har skrevet om, arbejder jeg med en kapitel- og afsnitsoversigt. Disse giver mig et meget groft overblik af hele teksten. Allerede før jeg går igang med at skrive ved jeg hvordan teksten skal starte, forløbe og slutte. Den sværeste at lave er kapiteloversigten, hvor jeg skal have hele historien til at passe sammen. Det er også ud fra denne jeg vurdere, hvor jeg skal placere noget aktion, for at holde gang i historien og holder styr på diverse hint. Plottet bliver bygget op og historiens knogler er færdige.

Dæmondræberen

Især ved Dæmondræberen har jeg haft meget glæde af disse oversigter. Fordi historien springer mellem nutid- og fortidskapitler skal jeg holde styr på flere forskellige handlinger på samme tid og have dem til at gå op til sidst. Hvis Jeg havde nøjes med en enkelt bog ville det nok have været mere simpelt, men Dæmondræberen er planlagt til at består af tre bind.

Strategi

Når jeg skriver tænker jeg ofte på det, som et strategispil. Jeg rykker mine brikker (personlighederne) frem på brættet. Undervejs ofre jeg nogle af dem, for at aflede læseren fra at bemærke hvordan jeg rykker rundt på de andre og får dem placeret i den position, som jeg ønsker til slutspillet. Visse ting fra nogle af handlingen er også brikker. Det er blevet nævnt,at jeg har en del forskellige karakterer i Oprører, men det er der som sagt en årsag til. Jeg er ved at placere mine brikker til det endelige store slag. Afslutningen på det hele. Gennem to bind har jeg placeret mine brikker og håber at læserne ikke har opdaget dem alle endnu.

Afslutningen

Nu er jeg igang med at skrive på det sidste bind i serien og det er her alle mine brikker skal i aktion. Bruges og evt. ofres, som det hele tiden var deres formål. Også selvom jeg vil sørge over visse af dem, som må ofres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar