mandag den 7. juli 2014

Skrivefeber

Beklager det manglende indlæg i sidste uge, men jeg befinder mig i ren euforia for øjeblikket også kendt som skrivefeber. 
Jeg skrev lidt om det i et tidligere indlæg http://louisehaiberg.blogspot.dk/2013/01/blog-roman-skrivefeber.html og nu er jeg der så igen. Det eneste jeg har lyst til er at skrive og når jeg ikke gør det, så føler jeg mig konstant urolig. Der er en grund til at det kaldes skrivefeber. Det føles nærmest som om trangen brænder og når man skriver føler man sig svævende let.

Det er svært at forklare, muligvis fordi jeg har svært ved at samle tankerne om andet end mit manuskript, men jeg kan prøve at give et par hint.

1. Normalvis skriver jeg næsten kun om natten/aftenen. Når de fleste har slukket lyset og er gået i seng føler jeg mig mest inspireret. Min teori er at det er fordi verden er mere stille på dette tidspunkt og jeg er næsten 100% sikker på at ingen vil forstyrre mig. Altså udover to katte, der gerne vil give deres input til historien ved at trampe på tastaturet. Det er ikke værdsat. 
Det har ændret sig. Nu sidder jeg selv og skriver i dagslys og hvis nogen forstyrre, så kunne jeg muligvis føle mig motiveret til at bide. Just saying. 

2. At lytte til sin krop. Normalvis er jeg forholdvis god til at lytte til, når min krop siger at nu er det tid til at jeg slapper lidt af eller går i seng. 
Det er pludselig blevet meget svært. Det eneste jeg har lyst til er at skrive. Jeg sidder og spiser ved computeren og jeg skal nærmest tvinge mig selv til at gå i seng og det er først i et øjebliks skrivepause, når jeg pludselig opdager hvor træt min krop er. Hjernen har stadig ikke opdaget det på dette tidspunkt.

3. Når jeg sover. Jeg drømmer selvfølgelig som de fleste mennesker, men jeg kan ikke altid huske mine drømme. Når jeg har skrivefeber bliver alle drømme mere klare. Mareridt bliver mere intense. Jeg drømmer om Dominic, bøger og diverse andre karaktere fra universet. Som om min hjerne er blevet mere fokuseret. Selv i søvne. 

I bund og grund er en skrivefeber vist en form for besættelse, som man byder velkommen og udnytter så længe ilden brænder. Siden jeg vendte hjem fra ferie på Rhodos har jeg skrevet 8 kapitler og da jeg nu har to ugers sommerferie er der kun en plan. Skrive. Jeg har netop passeret sidetal 165 og jeg går efter de 200 sider. Hvis jeg holder tempoet hele ferien ud burde det helt sikkert være en mulighed.

Og nu må jeg hellere vende tilbage til skriv. 

4 kommentarer:

  1. Ej hvor fedt !! Sådan da, husk nu at lytte til din krop! jeg glæder mig til at høre mere om dine skriveprojekter!!

    Jeg skriver lidt selv, og glæder mig til den dag jeg får skrivefeber!

    Jeg har et hurtigt spørgsmål ...
    Mig og min kusine har den her anmelderside, hvor vi (obviously) anmelder bøger. Og i anledning af at jeg anmelder din bog Dæmondræberen - Oprører, ville jeg spørge dig om jeg må lave et lille interview? Synes det kunne være rigtig fedt., hvis du fik tid til det på et tidspunkt :)
    Mvh Dina Kathleen

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha Ha. Skal nok lytte til min krop ... når jeg har passeret de 200 sider. ;o)

      Så håber jeg da at den snart rammer. ;o) Du vil ikke være i tvivl. ;o)

      Selvfølgelig. Jeg svare gerne på dine spørgsmål og jeg glæder mig til at læse, hvad du syntes om Oprører. Har du/I en email jeg kan skrive til? Ellers har jeg også en fb-side. ;o)

      Mvh.

      Louise

      Slet
    2. Haha så håber vi du snart gør, efter søvnen er det nok måltiderne du glemmer, og det går jo ikke ... medmindre man vil tabe sig ... hmmm ... måske er skrivefeber lige så godt som en slankekur ;o)

      Ja, det håber jeg også, jeg elsker virkelig at skrive, men her på det sidste er min skrivelyst helt pist væk, og jeg kan simpelthen ikke finde den frem ... Hvilket får mig til at tænke på .... hvis du får brug for en betalæser eller en til at læse dine ting igennem, må du sige til! Jeg elsker at læse andre folks ting igennem og hjælpe dem! :o) Har faktisk hjulpet Camilla Wandahl med hendes bog Hjertets Kald, så jeg kan godt finde ud af det :P

      Wauw mange tak!!! Du bliver jeg helt glad! :D Så kan du gå i seng - hvis skrivefeberen tillader det - og vide at du har gjort en teenagepige meget glad ;o)
      Ja, jeg har en e-mail, jeg sender den som besked til dig inde på facebooksiden :o)

      Mvh. Dina

      Slet
    3. Ha Ha. Måltiderne glemmer jeg nok ikke lige med det samme. Jeg er næsten altid sulten og et af de dersens unormale forfærdelige mennesker, som bare æder uden at tage på.

      Kender det alt for godt. Jeg har også haft perioder, hvor jeg helt mister lysten til at skrive og nærmest skal tvinge mig selv til bare at skrive en linje. Pludselig vender lysten dog tilbage, så det gør din nok også. ;o)
      Jeg skal nok sige til, hvis jeg får brug for en ny betalæser og tak for tilbuddet. ;o)

      Det var skam så lidt og jeg bliver nok nødt til at gå i seng på et tidspunkt. Af mystiske årsager kræver min krop søvn. ;o)

      Slet