lørdag den 10. august 2013

Prologen

Jeg lovede jer jo et ekstra indlæg i denne uge, men det kommer ikke helt til at handle om det jeg havde håbet ... desværre. Men håbet er lysegrønt for næste uge. Derfor kommer dette ekstra indlæg til at handle om prologer. I denne uge er det nemlig hvad jeg har arbejdet på.

Begyndelsen

Når jeg begynder at skrive på en roman starter jeg altid med en prolog og for mig er det noget af det vigtigste. Prologen skal sætte tonen for hele resten af teksten. Give et hint til indholdet uden at afsløre for meget, men hintet skal være stort nok til at en læser får lyst til at bladre videre til næste side. 

Planlægning

I denne uge har jeg arbejdet på prologen til det næste manuskript og den var lidt af en udfordring. Nogle gange ved jeg nøjagtig hvad jeg skal skrive og har nærmest skrevet prologen i hovedet allerede før jeg får den ned på papiret. Det var ikke tilfældet i denne omgang. Igennem de senere år er jeg begyndt at arbejde med en kapiteloversigt og en Afsnitsoversigt. Kapiteloversigten fortæller mig i meget store træk, hvad hele teksten skal handle om. Jeg ser den som historiens skelet. Afsnitsoversigten giver flere detaljer og er en mere præcis liste stikord over hvert eneste afsnit i hvert kapitel. Den regner jeg for sener og muskler. Det næste punkt er selve skrivningen, som tilføjer alle de sidste ting. 

Prologen

Kapiteloversigten til min nye tekst blev skrevet samtidig med at jeg lavede den til det sidste manuskript (cirka 1 år siden), så jeg var helt rolig, da jeg åbnede worddokumentet med oversigten, for efterfølgende at føle lidt panik. Ved punktet prolog stod der bare: Prolog. Ikke et eneste lille stikord jeg kunne bruge som retningslinje. Kun ordet prolog. Dette betød at jeg pludselig skulle vride hjernen. Jeg læste resten af kapiteloversigten igennem, så jeg fik historien ind under neglene igen og spurgte en af mine skrivebuddies om hun gad lytte til at jeg kastede nogle ideer efter hende. Hun lyttede og tilføjede nogle kommentarer og så følte jeg mig klar til at gå igang med at skrive prologen og det gjorde jeg. For bare at føle at den var mere som en del af et kapitel frem for en prolog. Jeg vred hjernen lidt mere og snakkede lidt mere med mine skrivebuddies og så dukkede løsningen op.

Skrevet

Prologen blev skrevet og den er nu nøjagtig, som jeg havde forventet. Den giver et hint uden at afsløre for meget og hinter endda til mere end en ting. Så nu er jeg klar til at gå videre med det næste punkt. Research, færdiggørelsen af afsnitsoversigten og selve skrivningen af romanen. Det bliver et sjovt år. ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar