tirsdag den 21. oktober 2014

Herlufsholm Fantasy bogmesse 2014 Del 1

I weekenden blev der for tredje år i træk afholdt fantasybogmesse på Herlufsholm kostskole. I år var det dog blevet flyttet til oktober (18 og 19) i stedet for september. Sidste år fortalte jeg også om weekenden på Herlufsholm: http://louisehaiberg.blogspot.dk/2013/09/fantasy-bogmesse-pa-herlufholm-og-mme.html
Igen i år gør jeg det gennem to indlæg, så jeg ikke ender med en helt roman. De fleste af billederne jeg har brugt er lånt fra Tellerups facebookside, fordi jeg som sædvanelig glemte alt om at tage billeder selv. 


Nerverne

I år starter jeg fortællingen lidt før weekenden, på grund af mine nerver. Ved årets fantasybogmesse skulle jeg nemlig på scenen om søndagen og nerverne begyndte allerede at melde sig i begyndelsen af ugen. Jeg forsøgte dog at ignorere dem og nøjes med at glæde mig.


Lørdag



Begyndelsen på rejsen

Ligesom jeg fortalte i indlægget sidste år blev jeg igen i år samlet op af Pernille Eybye og vi fik proppet alt min baggage ind i hendes lille bil og ræsede afsted. Hvert år tænker jeg: I år skal jeg begrænse alt mit lort!
Jeg endte dog igen med at have en ordentlig oppakning med. Sådan er det, når man fragter bøger frem og tilbage. Jeg medbragte ikke mindre end tre eksemplarer af Udvalgt - Dæmondræberen #2, som skulle have deres nye hjem hos mine skrivebuddies. Derudover medbragte jeg også mit eget personlige eksemplar af Oprører - Dæmondræberen #1. Årsagen til det, skal I nok få senere.


Firkløveren bliver samlet

Eller nok nærmere Tosse 1, Tosse 2, Tosse 3 og Tosse 4. (tror nok at jeg er Tosse 2).Pernille og jeg nåede sikker frem til Carina Evytt, hvor Anika Eibe allerede var ankommet. Lynhurtigt fik vi sagt hej og udvekslet forskellige gaver i form af bøger, krus og små figurer. Kruset er min nye favorit-kaffekop. Man kan da ikke andet end smile når man ser det krus, uanset hvor morgentræt man er. De tre små gutter på koppen hedder Dan, Tom og Bob. 
Jeg fik også et eksemplar af Pernille Eybyes nye bind i serien Blodets Bånd - Tågeslør. Yay! De tre eksemplarer af Udvalgt blev også udleveret til deres nye ejere og jeg havde medbragt nogle figurer, som jeg ikke kunne stå for. Så de fik også hver deres sæt med 4 små forskellige ugler.  Derefter  sprang vi ud i en bil og fortsatte mod Herlufsholm (en smule forsinket efter tidsplanen).


Ankomst på Herlufsholm kostskole

Vi nåede sikkert frem, fik med en smule besvær parkeret og skyndte os mod messen. Da jeg stod på programmet om søndagen (Argh!) havde jeg gratis adgang. Da jeg blev fortalt at forfatternes familiemedlemmer også kunne komme med gratis havde jeg meget tøvende spurgt om der var mulighed for at jeg kunne få mine tre skrivebuddies skrevet på som min brogede familie, da de jo på en måde er min skrivefamilie. Desuden er de alle tre forfattere. Jeg var dog ikke helt sikker på at de kunne lade sig gøre og derfor havde jeg vist ikke informeret pågældende 'brogede familie' på forhånd. Efter en kort forvirring, hvor jeg troede at jeg heller ikke stod på listen fandt vi alle navnene, fik vores armbånd og kunne bevæge os ind.
Vi trampede op mod Spisesalen, hvor Tellerup plejede at have deres stand og listede os ind, fordi Lene Dybdahl var på scenen (Som sagt vi blev jeg forsinkede).



Tellerups stand

Der var allerede fyldt med mennesker da vi fik listet os ned til Tellerups stand og det først jeg bemærkede var det fantastiske store hvide banner, som fremviste forsiden til min ene skrivebuddies (Carina Evytt) nye roman - Den Fredsløse. Bogen er simpelthen så smuk og jeg turde dårlige nok samle den op af frygt for at jeg ville afsætte fedtefingre på den. Derefter fik jeg øje på Dominic ovre i hjørnet (Er simpelthen vild forelsket i det banner) og under det lå Oprører og Udvalgt og så perfekte ud ved siden af hinanden. Så blev det tid til at hilse på Tellerups Crew. De er simpelthen alle nogle fantastiske mennesker og man føler sig som en del af en stor familie. 



Fra venstre: Anika Eibe, Pernille Eybye, lille freaking mig, Haidi Wigger Klaris og Carina Evytt

Vi mødte også Haidi Wigger Klaris, som til næste år udkommer hos Tellerup med første bind - Skyggernes bog i sin serie - Dæmonherskerens arving. Det er altid sjovt at møde folk man indtil nu kun har snakket med over cyberspace. Hun var da også nøjagtig lige så sød, som hun virker på skrift. 
Resten af dagen blev brugt med at hyggesnakke ved Tellerups stand, signere et par enkelte bøger eller lytte til de forskellige forfattere, som var på scenen.


Firkløveren bliver fodret og forvandler sig til en trekløver

Da messen skulle til at lukke ned for den dag tog vi afsted til den samme restaurant, som vi plejer at spise på og nød et måltid mad, mens vi snakkede om alt mellem himmel og jord. Vi har altid nogle vældig interessante samtaler.
Derefter gik turen hjem til den ene skrivebuddie, hvor snakken fortsatte indtil Tosse 3 (tror nok det er hendes nr. Det er svært at holde styr på tosserne) var nødt til at vende snuden hjemad. Snakken fortsatte dog ud på natten, indtil vi måtte overgive os og finde vej ned under dynerne, så vi kunne være friske til dagen efter. Jeg prøvede så vidt muligt at lade være med at tænke på hvad jeg skulle næste dag.

Fortsætter i næste indlæg ...

2 kommentarer:

  1. Hmm ... Tosse 3. Jeg ved ikke om jeg skal være stolt eller fornærmet, men de tilnavne kan vi jo takke Tosse 4's datter for. ;-)
    Dejligt at læse dit blogindlæg. Det var nøjagtigt lige så hyggeligt, som du beskriver det. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha Ha. Ja, det er jo ikke mig der er kommet på navnene. :-) Tak i lige måde. Jeg hyggede mig også enormt. Det er altid dejligt at se jer. :-)

      Slet